Thursday, September 20, 2018

PEMBACAAN PERLAHAN OLEH HIN FUI YEEN



 PEMBACAAN PERLAHAN

1.BACAAN INTENSIF/ KWLH

DEFINISI
-Bacaan intensif merupakan kemahiran membaca untuk memperolehi   maklumat yang terperinci.
-Memerlukan penumpuan yang teliti terdapat bahan/dokumen yang dibaca.
-Mengambil tempoh yang lebih panjang untuk mendapatkan makna yang   dibaca.
-Sesuai bagi mengaktifkan pengetahuan lalu
-Menjana pemikiran yang aktif

TUJUAN
-Mendapatkan segala maklumat secara mendalam
-Catatan perlu dibuat untuk mengumpulkan maklumat
KNOW
Apa yang diketahui
WANT
Apa yang hendak diketahui
LEARNED
Apa yang hendak dipelajari semasa membaca bahan bacaan
HOW
Tambahan maklumat berkenaan tajuk yang dibaca

KNOW:
Pelajar meninjau apa yang sudah diketahui

WANT:
Apa yang akan diketahui

LEARNED:
Apa yang sudah dipelajari

HOW:
Bagaimana perkara tambahan yang ingin diketahui dapat dipelajari



2.SQ3R
S-Survey
Q-Qusetion
R-Read
R-Recite
R-Review

PENGENALAN
-Meminta pembaca membuat analisis mendalam tentang bahan yang dibaca
-Teknik untuk pembelajaran bahasa

LANGKAH MEMPRAKTIKKAN TEKNIK MEMBACA SQ3R
1.Lihat tajuk utama sepintas lalu bagi melihat idea keseluruhan.
2.Tukarkan tajuk utama menjadi soalan.
3.Baca keseluruhan bahagian bagi mendapatkan jawapan.
4.Selepas membaca petikan, susun idea dan isi penting dengan bimbingan guru .
5.Menyebut tajuk utama bagi setiap bahagian, perenggan melalui ingatan bagi menjawab soalan.

TEKNIK BETUL BAGI MELAKUKAN BACAAN
1) MENINJAU
   -Cara mendapatkan pandangan sebelum membaca
ü Tajuk bab
ü Rangka kasar bab
ü Pengenalan
ü Tajuk utama dan subtajuk kecil
ü Ringkasan bab
ü Soalan ulang kaji

2) MENYOAL
ü Membentuk soalan daripada tajuk kecil dalam petikan
ü Soalan bagi meninjau gambaran keseluruhan kandungan teks

3) MEMBACA
ü Berikan perhatian ke atas soalan yang sudah dibina
ü Membaca teks dengan teliti

4) MENCATAT
ü Membuat catatan di tepi petikan bagi memberi panduan menyatakan semula isi

5) MENYATAKAN KEMBALI
ü Menyatakan dalam bentuk lisan berdasarkan catatan yang sudah dibuat

6) MEMBUAT BAYANGAN/GAMBARAN
ü Memikirkan cara menggunakan idea yang sudah dibaca
ü Apabila tidak jelas, baca semula
ü Bahagian mana yang tidak bermakna
ü Fikirkan juga hubungan antara bab
ü Berikut ini diberikan sedikit panduan kepada anda untuk mendapatkan kesan pembacaan yang maksimum:

i) MEMBACA SECARA BERHATI-HATI
  •  Beri tampuan terdapat apa yang dibaca 
  •  Cuba fahami fakta-fakta penting sepenuhnya
  •    Elakkan gangguan radio dan televisyen


ii) MEMBACA SECARA MENYELURUH
  •  Bacaan hendaklah menyeluruh daripada pengenalan hingga ayat terakhir
  •  Jangan anggap bahagian pengenalan kurang penting
  •   Bahagian pengenalan memberi gambaran tentang isi kandungan bab


iii) MEMBACA SECARA BERULANG-ULANG
  •     Bacaan berulang membantu mengingat fakta dengan lebih baik
  •     Isi-isi juga dapat difahami secara mendalam
  •   Hal ini dapat mengelakkan anda tertinggal membaca fakta penting


iv) MEMBACA DALAM SUASANA YANG SELASA
  •     Lampu hendaklah dipasang dengan terang
  •    Suasana tempat membaca hendaklah sunyi dan senyap

*    Udara sekitar mestilah mencukupi
*    Suhu bilik yang sederhana (tidak terlalu panas atau terlalu sejuk)

v) BERASA DALAM KEADAAN SELESA
  •       Duduk dengan betul
  •       Pastikan anda tidak demam, pening, selesema, dan sebagainya
  •       Jangan berbaring ketika membaca (anda mungkin akan tertidur atau                  mengantuk)


vi) BACA SECARA BERPERINGKAT
  •  Peringkat permulaan: baca sekali imbas untuk mendapatkan isi     keseluruhan
  •   Peringkat seterusnya: membaca isi untuk mendapatkan maklumat
  •  Pada peringkat ini teknik mengingat dan menulis nota digunakan

Sebagai tirai penutup perbincangan, kemahiran membaca merupakan salah satu  daripada elemen kemahiran belajar yang amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Melalui pembacaan, seseorang pelajar dapat menimba ilmu pengetahuan dan pengalaman yang tidak dapat diperolehi dalam sekolah atau diajar oleh para guru dalam kehidupan seharian. Membaca juga dapat memperluaskan pemikiran dan idea seseorang serta meningkatkan kreatif seseorang individu dalam pelbagai bidang. Seseorang yang menguasai kemahiran membaca amat penting bagi mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang.   
















No comments:

Post a Comment