PEMBACAAN PERLAHAN
1.BACAAN INTENSIF/ KWLH
DEFINISI
-Bacaan intensif merupakan kemahiran membaca
untuk memperolehi maklumat yang terperinci.
-Memerlukan penumpuan yang teliti terdapat
bahan/dokumen yang dibaca.
-Mengambil tempoh yang lebih panjang untuk
mendapatkan makna yang dibaca.
-Sesuai bagi mengaktifkan pengetahuan lalu
-Menjana pemikiran yang aktif
TUJUAN
-Mendapatkan segala maklumat secara mendalam
-Catatan perlu dibuat untuk mengumpulkan
maklumat
KNOW
|
Apa yang diketahui
|
WANT
|
Apa yang hendak diketahui
|
LEARNED
|
Apa yang hendak dipelajari semasa membaca bahan bacaan
|
HOW
|
Tambahan maklumat berkenaan tajuk yang dibaca
|
KNOW:
Pelajar meninjau apa yang sudah diketahui
WANT:
Apa yang akan diketahui
LEARNED:
Apa yang sudah dipelajari
HOW:
Bagaimana perkara tambahan yang ingin
diketahui dapat dipelajari
2.SQ3R
S-Survey
Q-Qusetion
R-Read
R-Recite
R-Review
PENGENALAN
-Meminta pembaca membuat analisis mendalam
tentang bahan yang dibaca
-Teknik untuk pembelajaran bahasa
LANGKAH MEMPRAKTIKKAN TEKNIK MEMBACA SQ3R
1.Lihat tajuk utama sepintas lalu bagi
melihat idea keseluruhan.
2.Tukarkan tajuk utama menjadi soalan.
3.Baca keseluruhan bahagian bagi mendapatkan
jawapan.
4.Selepas membaca petikan, susun idea dan isi
penting dengan bimbingan guru .
5.Menyebut tajuk utama bagi setiap bahagian,
perenggan melalui ingatan bagi menjawab soalan.
TEKNIK BETUL BAGI MELAKUKAN BACAAN
1) MENINJAU
-Cara mendapatkan pandangan
sebelum membaca
ü Tajuk bab
ü Rangka kasar bab
ü Pengenalan
ü Tajuk utama dan subtajuk kecil
ü Ringkasan bab
ü Soalan ulang kaji
2) MENYOAL
ü Membentuk soalan daripada tajuk kecil dalam
petikan
ü Soalan bagi meninjau gambaran keseluruhan
kandungan teks
3) MEMBACA
ü Berikan perhatian ke atas soalan yang sudah
dibina
ü Membaca teks dengan teliti
4) MENCATAT
ü Membuat catatan di tepi petikan bagi memberi
panduan menyatakan semula isi
5) MENYATAKAN
KEMBALI
ü Menyatakan dalam bentuk lisan berdasarkan
catatan yang sudah dibuat
6)
MEMBUAT BAYANGAN/GAMBARAN
ü Memikirkan cara menggunakan idea yang sudah
dibaca
ü Apabila tidak jelas, baca semula
ü Bahagian mana yang tidak bermakna
ü Fikirkan juga hubungan antara bab
ü Berikut ini diberikan sedikit panduan kepada
anda untuk mendapatkan kesan pembacaan yang maksimum:
i)
MEMBACA SECARA BERHATI-HATI
- Beri tampuan terdapat apa yang dibaca
- Cuba fahami fakta-fakta penting sepenuhnya
- Elakkan gangguan radio dan televisyen
ii)
MEMBACA SECARA MENYELURUH
- Bacaan hendaklah menyeluruh daripada pengenalan hingga ayat terakhir
- Jangan anggap bahagian pengenalan kurang penting
- Bahagian pengenalan memberi gambaran tentang isi kandungan bab
iii)
MEMBACA SECARA BERULANG-ULANG
- Bacaan berulang membantu mengingat fakta dengan lebih baik
- Isi-isi juga dapat difahami secara mendalam
- Hal ini dapat mengelakkan anda tertinggal membaca fakta penting
iv)
MEMBACA DALAM SUASANA YANG SELASA
- Lampu hendaklah dipasang dengan terang
- Suasana tempat membaca hendaklah sunyi dan senyap
Udara sekitar mestilah mencukupi
Suhu bilik yang sederhana (tidak terlalu
panas atau terlalu sejuk)
v) BERASA
DALAM KEADAAN SELESA
- Duduk dengan betul
- Pastikan anda tidak demam, pening, selesema, dan sebagainya
- Jangan berbaring ketika membaca (anda mungkin akan tertidur atau mengantuk)
vi) BACA
SECARA BERPERINGKAT
- Peringkat permulaan: baca sekali imbas untuk mendapatkan isi keseluruhan
- Peringkat seterusnya: membaca isi untuk mendapatkan maklumat
- Pada peringkat ini teknik mengingat dan menulis nota digunakan
Sebagai tirai penutup perbincangan, kemahiran membaca merupakan salah satu daripada elemen kemahiran belajar yang amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Melalui pembacaan, seseorang pelajar dapat menimba ilmu pengetahuan dan pengalaman yang tidak dapat diperolehi dalam sekolah atau diajar oleh para guru dalam kehidupan seharian. Membaca juga dapat memperluaskan pemikiran dan idea seseorang serta meningkatkan kreatif seseorang individu dalam pelbagai bidang. Seseorang yang menguasai kemahiran membaca amat penting bagi mencapai kejayaan dalam pelbagai bidang.
No comments:
Post a Comment